De theatervoorstelling Her (s)tories is een ode aan de vrouwen uit de Hindostaanse migratiegeschiedenis. Schrijvers, dichters en performers vertellen onder begeleiding van Shantie Singh de verhalen van de pioniers, strijders en feministen van toen, ieder op hun eigen wijze.
Over Her (s)tories
Met de excuses voor het slavernijverleden zette de Nederlandse overheid een komma, geen punt. Ja, 150 jaar geleden werd de slavernij afgeschaft, maar daarna begon een nieuwe bladzijde van het koloniale verleden: het ronselen van contractarbeiders uit Brits-Indië. En dat betekende de start van de Hindostaanse migratiegeschiedenis. Deze verhalen vormen een belangrijk onderdeel van onze Nederlandse geschiedenis, maar ontbreken in de geschiedenisboeken en daardoor ook in het collectieve geheugen. Vooral de verhalen van de vrouwen – die nog het meest verborgen zijn gemaakt en gebleven – verdienen een podium.
De première van Her (s)tories vond plaats op vrijdag 12 januari 2024 in een volledig uitverkocht Theater aan Het Spui in Den Haag. Op vrijdag 27 september 2024 werd de voorstelling gespeeld in Theater Zuidplein in Rotterdam, en op zaterdag 16 november 2024 volgt een uitvoering in Theater aan Het Spui in Den Haag.
Zaterdag 16 november 2024
20.00 uur
De pioniers, strijders en feministen van nu die de verhalen vertellen zijn:
© Geisje van der Linden
Shantie Singh
Shantie Singh is een verhalenverteller in veel vormen: zij is schrijver, presentator, programma- en theatermaker, vrouwenrechtenactivist en creatief bestuurskundige, oftewel ‘glambtenaar’ bij de gemeente Rotterdam. Ook is zij een storytelling fashionista. Zij houdt ervan om onzichtbare verhalen zichtbaar te maken en heeft een zwak voor de ‘underdog en stille heldinnen’. In juni 2024 verscheen haar boek Na de komma bij uitgeverij De Geus. Shantie is initiatiefnemer en artistiek leider van de theatervoorstelling Her (s)tories. Daarnaast is ze directeur-bestuurder van stichting Talk-Theater XL.
© Geisje van der Linden
Raj Mohan
Raj Mohan is een Nederlandse singer-songwriter die zingt in het Bhojpuri, een Indiase taal die behoort tot het Bihari, een groep van nauw aan elkaar verwante talen. In 2011 bracht hij zijn eerste popalbum uit met Sarnami-Bhojpuri teksten, samen met Hindi-liedjes en gedichten die hij zelf schreef en componeerde. Dit is de eerste keer in de geschiedenis van Suriname dat het Surinaamse Bhojpuri op deze eigentijdse manier wordt gebruikt. Raj bedacht het Sarnámi-Bhojpuri Geet in de Geet & Ghazal-stijl, dat wereldwijd werd gewaardeerd met zijn album Kantráki (2005).
Nazrina Rodjan
Nazrina Rodjan is een Surinaams-Nederlandse kunstenaar uit Rotterdam-Zuid. In 2016 studeerde zij af als illustrator aan St. Joost School of Art & Design in Breda. Rodjan werkt voornamelijk met potlood en olieverf. Haar werk draait om thema’s als migratie, queerness en diaspora, en een groot deel van haar werk is gericht op het maken van portretten. Daarnaast is Nazrina werkzaam als illustrator en designer en werd haar werk gepubliceerd in zowel Nederlandse als internationale kinderboeken. Ze zet zich in om gemarginaliseerde en onzichtbaar gemaakte verhalen te vertellen met behulp van diverse visuele technieken.
Rubaina Bhikhie
Rubaina ‘Rubi Love’ Bhikhie is een dichter en spoken word artist van Hindostaanse komaf en Haagse bodem. Haar spoken word-performances over haar Hindostaanse identiteit maken op ieder podium veel indruk.
© Serge Ligtenberg
Angel Aruna
Singer-songwriter Angel Aruna weet als geen ander mensen te raken met haar stem. Ze is een bekende naam in Surinaams-Hindostaanse en Indiase gemeenschappen en heeft een grote liefde voor haar moedertaal Sarnámi. Ze verzorgde de soundtrack voor de speelfilm Zoop in India (2016), trad op bij het literaire festival Writers Unlimited en ging muzikale samenwerkingen aan met onder meer de Indiase zangeres Asha Bhonsle, de Britse rapper Apache Indian, het Metropool Orkest, het Residentie Orkest, zanger Kenny B en het Matangi Quartet.
Shailesh Bahoran
Shailesh Bahoran is een veelzijdige danser en choreograaf die zich onderscheidt door zijn sterke techniek, originaliteit en expressiviteit. Hoewel stevig geworteld in de hiphopcultuur, schroomt Bahoran niet out-of-the-box te werken en laat hij zich inspireren door zijn Hindoestaanse achtergrond. In 2003 maakte hij met de Rockaz de eerste Nederlandse hiphop dansvoorstelling Age of Chaos. Sindsdien werkte hij samen met Het Nationale Ballet, Don’t Hit Mama, Conny Janssen Danst, Het Nederlands Symfonieorkest, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, Korzo en ISH Dance Collective.
Pravini Baboeram
Pravini Baboeram is artiest, community organizer en creatief producent. Bovendien is ze medeoprichter van 7th Gen Creatives, een productiehuis voor sociaal creatieve concepten. Ze focust zich vooral op creatieve projecten in dienst van sociale strijd en bevrijding van gekoloniseerde gemeenschappen. Pravini was de drijvende kracht achter Tetary Must Rise, een crowdfundingcampagne om het standbeeld van kolonisator Barnet Lyon te vervangen door de Hindostaanse verzetsstrijder Janey Tetary in Suriname. Ook is ze initiatiefnemer van Indian History Month door het Sarnámihuis en schreef, produceerde en regisseerde ze de muziekdocumentaire The Uprising, een film over de antiracisme- en dekoloniale beweging in Europa.
Tanja Jadnanansing
Tanja Jadnanansing is al jaren een publiek figuur. Ze leert elke dag over Liefdevol Leiderschap en brengt dat in Amsterdam-Zuidoost als voorzitter van het stadsdeel in de praktijk. Dat gaat nog niet altijd zoals ze wil en daarom vraagt ze aan de bewoners van de wijk om haar mentor te zijn. Ze draagt graag haar steentje bij aan een kindvriendelijke stad waar de groei van het kind het bestaansrecht van ons allen legitimeert. Haar uitgangspunt is ‘that it takes a child to raise a village’ en niet andersom. Tanja vindt haar inspiratie in lezen, lange wandelingen, meditatie en het luisteren naar podcasts.
© mr Fantac
Zhunaysha Gajadhar
Zhunaysha Gajadhar zag van jongs af aan hoe mensen om haar heen zich inzetten voor de cultuur, religie en kunst van de Hindostaanse cultuur. In haar late tienerjaren werd ze actief in de radio- en evenementenwereld, waarna ze voor de camera ging werken. Ze is mede-oprichter van Sarnámi Bol, een online platform dat jongeren introduceert in de rijkdom van Sarnámi Hindustani taal. Dit jaar bracht ze een kinderboek en kwartetspel uit voor de jongste Hindostaanse generatie en hun (groot)ouders. Met diepe liefde voor kunst en cultuur is Zhunaysha een waardevolle stem voor het Hindostaanse erfgoed in Nederland.
Tahrim Ramdjan
Anima Jhagroe-Ruissen
Anima Jhagroe-Ruissen identificeert zichzelf als Social Artivist (combinatie van kunst en activisme). Door middel van Dans en Henna daagt ze dominante verhalen uit en verkent ze alternatieve werelden die voorbijgaan aan verzet. Ze laat zich hierin leiden door de lessen die Henna haar leert en de ritmes die in ons lichaam leven. Ze werkt samen met één ieder die zich (deels) identificeert als Vrouwen van Kleur. Belangrijke elementen in Anima’s kunst zijn gezamenlijkheid, intersectionele en dekoloniale benaderingen, materialiteit, spiritualiteit en haar doorleefde ervaringen als mixi van Surinaams-Hindostaanse en Zeeuwse komaf. Anima is oprichtster van Niembooda, initiatiefneemster van Stories of Kathak, CTRL+ALT+IDENTITY, Henna MeetUp NL, en verzorgt lecture performances en dans- en hennaworkshops waarin deelnemers relaties verkennen tussen verschillende werelden die in onze lichamen leven en verschillende werelden waarin onze lichamen zich (moeten) begeven.
© Camilla Greenwell
Poernima Gobardhan
Poernima Gobardhan is een van de grote talenten in de Indiase dansscene in Nederland, geworteld in Den Haag. Ze verbindt eeuwenoude verhalen en concepten uit de klassieke Indiase literatuur met haar eigen ervaringen, waardoor haar choreografieën een breed publiek aanspreken. Haar kracht ligt in het moderniseren van Bharata Natyam, een klassieke dansvorm, door deze te vertalen naar de expressie van haar eigen lichaam. Als moderne Nederlandse vrouw met Hindoestaanse roots combineert ze traditionele handgebaren en verhalen met persoonlijke drijfveren en levensvragen. Poernima volgde Bharatanatyam-opleidingen in Nederland en India en behaalde een Master Theaterwetenschappen. Na haar indrukwekkende solo Mātā tijdens Korzo’s India Dans Festival in 2018 kreeg haar carrière een sterke impuls, met haar eerste tour Kālī Mātā als resultaat.
Indu Panday
Indu Panday, een professionele Indiase danseres in Nederland, blinkt uit in zowel Bharatanatyam als Kathak. Haar uitzonderlijke talent heeft geleid tot internationale samenwerkingen met top dansgezelschappen in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en India waarmee zij zowel nationaal als internationaal tourt. Indu geeft al bijna tien jaar les in Kathak, met als doel toekomstige generaties te inspireren in de Indiase kunsten.
Indu en Sharani zullen composities presenteren die zijn gechoreografeerd door hun guru’s, de beroemde Sri Hari en Smt. Chethana Hari uit Bangalore, evenals hun eigen stukken.
Wirish Goercharan
Wirish Goercharan is een Hindostaans-Nederlands multitalent uit Rotterdam. Hij is een veelzijdige slagwerker (percussionist) die vanaf jongs af aan al op het podium staat. Op zijn 17de jaar is hij met zijn band naar Suriname geweest om shows te geven. Goercharan is een professionele muzikant met ervaring in verschillende muziekstijlen, zoals Bhaitak Gana, Bollywood, Klassiek, Bhangra, latin, Jazz, Pop/Rock. Hij laat zich inspireren door zijn Hindostaanse achtergrond. In 2020 heeft hij Dholak gespeeld voor een Soundtrack voor de Bollywood film Tara mira.
Credits
Het Her (s)tories campagnebeeld is gemaakt door Bram Borsje. De historische campagnefoto is ter beschikking gesteld door het Nationaal Archief, de moderne foto is gemaakt door Nazrina Rodjan, die tevens beide foto’s bewerkte.
Auteursrecht
Shantie Singh is de bedenker, schrijver, verteller en regisseur van Her (s)tories. De dans, zang, muziek, spoken word, etc, van de deelnemende artiesten zijn eigendom van de deelnemende artiesten zelf. Dit alles is auteursrechtelijk beschermd en mag niet zonder toestemming verder worden verspreid of gebruikt.